Nyheder

Teater Sort/Hvid giver det usynlige krop

SortHvid Husted

Teater Sort/Hvid og Yel Kayés arbejder i disse dage med forestillingen “RACE TO ZERO”, med åben visning i  Teatersalen onsdag d. 21. december kl. 13.00, inden de drager videre og premierer med forestillingen i Pakhus 11 i januar 2017.

“RACE TO ZERO” er kampen om at være først. Et finansielt kapløb om at nå aktiehandlen før de andre. Om at nå nul sekunder med algoritmerne som våben. Her har mennesket tabt for længe siden. Det tager ham et sekund bare at løfte armen, to sekunder at klø sig i håret. Han har ikke en chance over for algoritmerne, der på ét eneste sekund kan købe og sælge 3.000 aktier, og som arbejder så hurtigt, at de ikke længere opererer i millisekunder, men i mikrosekunder. Mennesket er håbløst bagud.

Yel Kayés og Sort/Hvids forestilling “RACE TO ZERO” er en undersøgelse, af hvad der sker med mennesket, når algoritmerne arbejder. En forestilling om, hvordan mennesket forstår sig selv over for algoritmernes logikker. Hvad gør de ved kroppen, hvad gør de ved tålmodigheden. Hvad gør det i det hele taget ved mennesket, når algoritmerne konstant vurderer, aflæser, forudsiger.  Tørke i Rusland, Aleppos fald, en forkert iPhone-kode. Der er algoritmer i alt. De måler alt, mærker alt, ser alt. Også dig.

“RACE TO ZERO” er anden del i Yel Kayés trilogi om verdensøkonomien.

Første del var ‘Point Omega’ om finanskrisen.

 

 

Sted:   PAKHUS 11, DAMPFÆRGEVEJ 2, 2100 KØBENHAVN


Spilleperiode: 21. jan. – 11. feb. 2017 .

TIRSDAG-FREDAG   kl.   20.00 LØRDAG   kl.   17.00.

 
Sprog: DK 

 
Varighed:  60 MIN. 

 

 

Billetter

Syddjurs Egnsteater bearbejder norsk eventyr i Hvide Anneks

folmer-og-margit2kenneth-og-margitniels-og-heidi-laver-scenografi-1

Fotos: Syddjurs Egnsteater.

 

I disse måneder har vi fornøjelsen af Syddjurs Egnsteater, som har indtaget Hvide Anneks til deres bearbejdning af det norske eventyr fra Asbjørnsen og Moe:

“Kæmpen som ikke havde hjerte i livet”.

Kunstnerisk Leder Hege Tokle har sammensat et meget dygtigt hold, der står bag produktionen. Folmer Gry Kristensen instruerer de to skuespillere og dukkeførere Margit Watt-Boolsen og Kenneth Andersson. Scenograf og dukkemager er Niels Secher som får assistance fra Heidi Peulicke. Musik skabes af Tine Vitkov og Troels Drasbeck og lys designes af Maria Pi Houmann.

Forestillingen får premiere 22. januar 2017 på Syddjurs Egnsteaters faste scene, Kulturhotellet i Rønde.

Det bliver uden tvivl en flot, spændende og udtryksfuld forestilling, som vil begejstre målgruppen 4-10 årige og deres voksne.

En kæmpe har gemt sit hjerte på et hemmeligt sted og lagt en forbandelse over landet. Dyrene sulter og mennesker forvandles til sten.

Kongesønnen Askefis drager ud for at tage kampen op mod kæmpen og på sin vej knytter han nye venskaber som hjælper ham på den farefulde færd. De når frem til kæmpen og her forelsker Askefis sig i prinsessen som kæmpen holder fanget. Sammen forsøger de at hæve forbandelsen, hvilket kun er muligt, hvis de finder frem til kæmpens hjerte.

 

Tidligere har 3 yderligere Asbjørnsen og Moe eventyr  været under meget kyndig og anmelderrost bearbejding af Syddjurs Egnsteater:  “Askefis”, “Østen for Solen – Vesten for Månen” og “I Det Blå Bjerg”.

Læs mere om Syddjurs Egnsteater og “Kæmpen som ikke havde hjerte i livet”, her

 

Teater Asterions Hus’ “Europæerne” på Teaterøen

Teater Asterions Hus’ kæmpe, vilde “Europæerne”produktion, havde premiere her på øen d. 16. november. En fryd med og for alle sanser. Katastrofisk kraft, rørende paradokser, i fantasifulde kostumer til utrolig mad og poetisk og voldsom musik, rundt på vores smukke ø.

Kampe for kærligheden, identiteten og drivkraften til selv at skabe meningen med og af smerten og skyggerne. Se med her, i denne video af Ana Navas:

europaeerne-prove

Gå ikke glip af din billet til dette brag af en ikke turnerende perle, der KUN kan opleves til og med d. 26. november: www.teaterbilletter.dk/forestillinger/europaeerne/

Medvirkende: Charlotte Munck, Gry Guldager, Jacob Stage, Klaus Risager, Martin Ammundsen, Thomas Kirk, Tilde Knudsen, Susanne Storm
Instruktør: Peter Kirk
Kok: Martin ‘Guf’
Scenograf: Maria Lau Krogh
Kostumedesigner: Maria Lau Krogh
Scenografisk konsulent: Hasse Selvig Sandell
Dramatiker, forfatter: Howard Barker
Komponist Klaus Risager
Producent: Asterions Hus
Arrangør: Asterions Hus

 

 

Eksplosivt madteater om forsøg på at elske!

Europæerne TEREBA

Eksplosivt madteater, kærlighed og et Europa i flammer.

Asterions Hus iscenesætter vor tids Shakespeare, Howard Barkers højeksplosive tekst EUROPÆERNE i kølvandet på brexit og massiv flygtningestrøm gennem Europa.

 Den europæiske identitet er under kolossal forvandling og vi slås åbenbart som sindssyge for at definere os selv. Mister vi evnen til at elske i denne proces?” spørger instruktør Peter Kirk.

 Vor tids Shakespeare, Howard Barker, skrev i 1987 en højeksplosiv, dramatisk tekst.

Han havde en sjælden forudanelse om den europæiske identitets udfordringer, vi står midt i i dag. EUROPÆERNE er foruroligende med en eksplosiv livsnerve, hvor vulgariteten, sadismen og sanseligheden serveres med let hånd. Kunsten kan fortælle os noget om, hvor vi står, også når vi ikke helt selv kan mærke det. Fort Europa er mere og mere en realitet – Europa har fået hud, men spørgsmålet er om vi kan mærke os selv, – selvom vi gør alt hvad vi kan for at demonstrere, hvad vi IKKE er?“- siger Peter Kirk.

Hovedpersoners indædte forsøg på at elske

I Wiens efterkrigsgader anno 1683, får publikum alle skyggesider lige i ansigtet og i munden: Begær, kødfuldhed, voldtægt, krig, kunst, magt og jalousi. Garneret med befriende empati for hovedpersonernes desperate forsøg på at elske. På trods af lemlæstelse, smerte, snigløb og afsavn. På grund af dem. Barkers karaktérkaleidoskop bruger deres hjerteskærende omstændigheder som insisterende afsæt for at gribe dagen og forme fremtiden i egne hænder.

Et forsøg, der i 2016 er mere aktuelt end nogensinde, i efterskælvet fra brexit og massiv flygtningestrøm igennem Europa.

Kunsten kan fortælle os noget om, hvor vi står

Tilbage i Wien, diskuterer Kejseren og de lærde kunst, imens folk tigger efter brød og drømmer om chokolade i bytte for lidt ømhed. I vor tids Danmark, kan kunsten stadig fortælle os noget om, hvor vi står, når vi ikke helt kan mærke det selv. Og det, er præcis, hvad Asterions Hus gør med denne uropførelse: Knock-outer individet ud af døsen og ind til dets livsnerve.

 

 Maden spiller central rolle

Vi vil skabe madteater, fordi EUROPÆERNE er en meget sanselig fortælling,” fortæller iscenesætter Peter Kirk. Kokken Martin “Guf” Becker Rasmussen sammensætter en kulinarisk smagsrejse med 6 gourmet retter. Vinen og maden spiller den niende hovedrolle i denne totalteater-oplevelse.

Et stort, kompetent hold skuespillere forvandler de svulstige ord til fysiske billedbombardementer.  Patos bliver nærvær. Smerte bliver kommunikation. Billedkunstneren Maria Lau Krogh bygger kostumer og installationer, mens musiker Klaus Risager komponerer og spiller inciterende livemusik.

Medvirkende:

Charlotte Munck, Gry Guldager, Jacob Stage, Klaus Risager, Martin Ammundsen, Susanne Storm, Tilde Knudsen, Thomas Kirk.

Instruktør: Peter Kirk

Kok: Martin ”Guf” Rasmussen

Kostumer/Installation: Maria Lau Krogh

Dramatiker, forfatter: Howard Barker

Komponist Klaus Risager

Producent: Asterions Hus

Fotograf: Ingrid Bugge

Vandring i Teaterøens unikke lokaliteter og natur

EUROPÆERNE er en enestående mulighed for at opleve hele Teaterøens unikke lokaliteter og natur. Forestillingen er en vandring fra location til location, hvor hvert sted folder sin helt egen stemning ud, og de mange, unikke, tidligere militærfaciliteter kommer her til deres scenografiske ret, med deres historiske ekko til en ny fortælling om krig og livskraft i Europa, i 1683 og nu.

Handlingen – resumé:

Osmanerne er drevet på porten og kejserparret påtager sig Europas genkomst. Krigen har efterladt ar på mange liv og sjæle, heriblandt den unge Katrin, der ved vold og tugt, nu er gravid med Tyrken, og med stålsat værdighed forbereder sit tilløbsstykke af en offentlig fødsel bag klosterets mure, hvor hun, vederstyggelighederne til trods, mærker moderkærlighed og afsavn. Præsten forelsker sig i den prostituerede, og befrier sig fra sit moderlige gældsforhold ved at tage sagen i egen hånd og udfri hendes liv. Generalen høster den hyldest, kejseren kunne ønske, elsker en skadet kvinde, men begæres af kejserinden, der dog elsker sin husbond. Der lægges i ovnen til et sansebombardement igennem tid og rum, med hjerte og hænder af og i kød og blod. Ansigt til ansigt med kolde afvaskninger, paradoksale skygger og hele følelsesregisteret i lys lue. Altsammen bundet sammen af Barker’s humoristiske empati for det modstandsdygtige menneskes diamantklare potentialer.

Fakta om Asterions Hus

Asterions Hus turnerer i ind-og udland, blandt andet som partnere i det europæisk tværfaglige teatersamarbejde, Meeting the Odyssey. Herhjemme fortsætter de nu med at tage den europæiske febertemperatur, med uropførelsen af Howard Barker’s Europæerne.

 Teaterbilletter 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Page 2 of 812345...Last »